Montaż BLOS do E1

Montaż BLOS do E1

Postprzez Krzepa » sobota, 11 stycznia 2014, 18:28

Postanowiłem stworzyć mauala. Może przydać się właścicielom starszych roczników jak moja jedynka czy dwójka.
Zacznijmy od genezy.
Kupiłem E1 ze świadomością, że mam model J117 czyli z silnikiem J7T 2,2 l, 108 KM. Gaz był założony; parownik Lovato (electronic), centralka z automatycznym przełączaniem na gaz (obroty około 1800), dozownik gazu założony bezpośrednio na wejściu do przepustnicy.
góra od starej przepustnicy z dozownikiem

stary dozownik średnica.JPG
średnica dozownika
stary dozownik średnica.JPG (21.18 KiB) Przeglądane 185 razy

Na gazie pracował tak sobie, wysokie spalanie, trudna regulacja wolnych obrotów, ciężkie rozpędzanie, max. obroty na 5 biegu 3200, brak mocy powyżej. Wszelkie regulacje dawkowaniem gazu skutkowały cały czas tym samym; nie spalał gazu na wolnych obrotach, nie miał mocy na wysokich. Jedynka tak jeździła u poprzedniego właściciela i ponoć dawała radę. Możliwe, że po tym opisie znajdę kilku adwersarzy dlatego zanim krzyk się podniesie poczytajcie dalej.
Wyremontowałem głowicę gdyż do płynu chłodzącego dostawał się olej. Po zdjęciu głowicy odczytałem dane z tabliczki znamionowej. Okazało się; mam silnik z wersji J116 o symbolu J7R, 2,0 l, 118 KM i co najważniejsze stopniu sprężania 10:1. Poprzedni właściciel zapomniał powiedzieć o podmienieniu również silnika + skrzyni ze złomowanego anglika. Po remoncie odpaliłem i sprawdziłem pracę na gazie. Nie było lepiej. Głównym mankamentem, moim zdaniem, była mała średnica przelotu powietrza w mieszalniku. Wejście na przepustnicy ma 60 mm średnicy. Mieszalnik ograniczał średnicę do 30 mm zatem silnik do mieszaniny nie dostawał odpowiedniej ilości powietrza. NAjlepiej pracował w zakresie 1600 - 2200 obrotów. Przy wysokim sprężaniu (10:1, paliwo PB 98) dodatkowe ograniczenie powietrza musiało kończyć się kiepską pracą na gazie i dupną na benzynie. Myślałem o większym mieszalniku, średnica 45 mm jednakże finalnie zdecydowałem się na BLOS po poczytaniu w necie opinii oraz po rekomendacji Kolegów z naszego forum.

Największym problemem jaki miałem był brak miejsca na założenie BLOS + oryginalna rura powietrza. W E1 na kolanku rury jest wyjście do regulatora biegu jałowego oraz oczywiście jest zamontowany czujnik podciśnienia powietrza.
tak był połączony wcześniej

Ratunkiem okazała się kupiona wcześniej przepustnica od E2 gdzie jest dodatkowe wejście na podciśnieniu (nad przepustnicą).
dodatkowy króciec i regulator wolnych obrotów

Aby zmieścić się w niewielkiej przestrzeni musiałem zrobić tak;
- BLOS jest zamontowany na styk do obudowy przepustnicy, na oryginalnej gumie prostej 70/70.
- Po drugiej stronie BLOS założyłem kolanko 80/70. Z powodu braku miejsca musiałem lekko podciąć od strony średnicy 70 aby zmieścić się przed reflektorem. Prawdą jest, że jeżeli ktoś ma założony automat do regulacji wysokości świateł mijania - rura nie wejdzie. Miałem latweej.
- w średnicę 80 kolanka wcisnąłem oryginalny wąż powietrza. UWAGA. Wąż musiałem założyć odwrotnie z powodu braku miejsca. Przewody do czujnika podciśnienia powietrza dolotowego wystarczyły, wyjście podciśnienia musiałem zaślepić. Obydwa elementy są teraz na dole węża.
rura powietrza założona odwrotnie, czujnik na dole

- dzięki manewrowi z wężem powietrza stożkowy filtr mogłem wyciągnąć do góry i podwiesić na drucie aby nie ciążył połączeniu kolanka z rurą powietrza.

Całość wygląda jak na zdjęciu poniżej. Nie jest pięknie ale praktycznie.
po złożeniu


Sumując. Miałem sporo szczęścia wciskając się na milimetry do komory silnika z BLOS-em. Plan pesymistyczny zakładał potężną kombinację i ... mam obawy co do założenia systemu w innych modelach. Wystarczą regulatory reflektorów i już będzie jazda z kolankami i odejściami.

Efekt.
O pierwszych wrażeniach jazdy z BLOS już pisałem. Czeka mnie jeszcze regulacja jak dopadnę gdzieś regulator spalin. Na razie wszystko jest na słuch, trochę nosa i wyczucia. Spalanie - jeszcze nie jestem pewien ale wygląda na spadek poboru gazu. Moc?? Mocy to ja wreszcie mam pod maską, oj mam. Praca silnika - równa, pełna regulacja wolnych obrotów, brak przygasania przy schodzeniu z obrotów, szybkie wchodzenie w obroty (również pod obciążeniem), elastyczność pracy w szerokim zakresie obrotów, max. rozkręciłem na 5 biegu do 3850 :oops: i więcej się bałem - tylko troszkę :lol:
Avatar użytkownika
  • 2

Adam, Krzepa (8 /49)
Espace I 2.2 J7T 1990 LPG
Dołączył(a): 2013-11-01
Lokalizacja: Karolino

Re: Montaż BLOS do E1

Postprzez Krzepa » niedziela, 6 kwietnia 2014, 21:32

Po przejechanych kilku tysiącach mogę (wstępnie) podsumować spalanie.
cykl mieszany - z mojej wsi do Warszawy i jazda w korkach - 10,5 - 11,4 w zależności od temperatury zewnętrznej i czasu postojów.
trasa szybkość 90 - 130 km - spalanie tuż poniżej 10 l.
Jak czytałem informacje i opinie na temat BLOSa liczyłem się z większym spalaniem. W moim przypadku spadło znacznie ponad 2 l / 100 km.
Pozostał mi jeszcze test przyczepki podłodziowej z moim Hornetem (waga brutto do 300 kg, 5,3 m długości). Po świętach muszę pojechać po łódkę pod Warkę, sprawdzę ile spali po drodze.
Krzepa
Avatar użytkownika
  • 0

Adam, Krzepa (8 /49)
Espace I 2.2 J7T 1990 LPG
Dołączył(a): 2013-11-01
Lokalizacja: Karolino


Powrót do Manuale


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Partnerzy forum:
Reputation System ©'